viernes, 9 de enero de 2009

Consumer Insights: revealing the truths and myths

What are consumer insights? Most people dont fully understand what this concept really means. It seems that everybody (planners, marketers, psychologists and creative guys) have their own definition. In that sense It appears to me very interesting to reveal the consumer insights truth & myths.

The deck I presented above is the result of all that intensive search. I did desk research during my last 4 years of academic & profesional expertise in the consumer insights field.

As you know, I have been working on the market research field for about 13 years, and recently in the consumer insights area (as Kraft Foods Consumer Insights Manager for Perú and Western Andean Region).

Nowadays I am working as an independent consultant and researcher and found very interesting to share and promote consumer insights vision thorough psychology, marketing, advertising and professional community.

I truly believe in insights as I do on consumer psychology. I think that a consumer centered organization fueled by a consumer insights vision is the best solution for marketing and business success. Do you agree with me? I would appreciate your comments!!!

Cristina

3 comentarios:

  1. Kitina, I am totally sure that all your dreams and wishes will come true. Dime si nos vamos a volver a reunir. SUerte y exitos. Raul

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  2. Estimada Cristina, gracias por compartir tu extensa revisión en torno al insight. Como colega entiendo e imagino los fuertes debates que has de haber tenido con clientes y agencias en la discusión sobre qué demonios es un insight.
    Mi postura al respecto es bastante sencilla. En primer lugar, creo que ninguna empresa lo tiene del todo claro (creo que tus últimas láminas lo demuestran) porque piensan siempre en la relación consumidor - marca. Yo pienso que los insight reflejan realidades no del todo evidentes, de la gente común y corriente; realidades que uno en mercadeo y publicidad toma para acercar una marca a los consumidores. Es decir, para mi lo importante es aproximarnos a la conducta de la gente y ver qué de su conducta, sus motivaciones, sus actitudes y sus percepciones podemos tomar para hacer a una marca más sincera, tanto en su comunicación como en el desarrollo de los productos que ésta representa. Creo que el reto hoy en día es entender, más allá de los lugares comunes, que el consumidor es el verdadero dueño de las marcas. Es él quien le da un significado a un logo, el que define que significa un nombre, incluso es el que dice cómo y para qué se usa. Por eso, en comunicación (que es el terreno en el que me muevo yo), lo importante es darle la palabra a la gente y dejar que sean ellos los que te construyan el posicionamiento. Las marcas que lo han entendido, entre otras, son Apple, Nike (la combinación de estas dos con su producto nike + es un elocuente ejemplo de la importancia de poner al consumidor en el medio, de vender experiencias, no zapatos ni reproductores de música), HSBC, Dove, Axe.
    Espero no haberme excedido en mi comentario. Un fuerte abrazo desde San José y gracias por el fabuloso post.

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  3. Hi. Brave attempt at defining insights. I think putting the work into this area is massively important for both brand building and communications.

    Insights for brand building have always been the domain of research agencies (with client) and have lacked the creative thinking (ie they are often plonky).

    Insights within comunications have normally been the domain of the ad agency. Historically the insights needed here have been creatively led without a lot of 'fact' and research to back them up. As communications ideas become more pull rather than push (ads) the level of insights needed will get greater and ad agencies will need to lift their game considerably.

    Thanks for sharing the deck.

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